Wat maakt een Kinder-NDE anders?

Voor kinderen onder de 10 jarige leeftijd1 (de jongere kinderen) en ook tijdens de geboorte of prenataal, blijken juist de gevolgen ingrijpender of anders. Hieronder wordt eerst benoemd wat er voor alle leeftijden (in grote lijnen) hetzelfde is. Daarna wordt uiteengezet hoe de verschillen ontstaan en wat de concrete gevolgen daarvan zijn.

De kenmerken zijn hetzelfde

Allereerst zijn de kenmerken van de NDE bij volwassenen in hoofdlijn bij kinderen gelijk; De ervaringen zijn even divers, imponerend, onveranderbaar en ook van alle tijden.
En ook bij volwassenen met een NDE, kan het contrast met onze normale wereld zo overweldigend zijn, dat in veel gevallen gesproken kan worden van een (mogelijk) spiritueel trauma.
Na een NDE verandert men over het algemeen ook en kan dit ertoe leiden dat men gedurende de verwerkingsperiode relatief minder goed aansluiting vind.


Wat maakt een kinder-NDE anders?

De redenen welke een kinder-NDE anders maken, zoals (ook door zichzelf het) eerder onopgemerkt blijven en/of het vaak niet (h)erkennen, worden hieronder verder benoemd:

Voor een kind Is deze (Nabij de Dood) Ervaring, het referentiekader voor het leven

Voor een kind Is deze (Nabij de Dood) Ervaring, het referentiekader voor het leven.
Hij of zij denkt dat iedereen1, die kennis heeft. Hoe het is, aan de andere kant, waarom je er niet mag blijven, etc. Als dit niet bespreekbaar is, is er ook geen verwerking mogelijk.
>Terwijl bij een NDE, vanaf zeg maar de tienerleeftijd, al een duidelijk referentiekader opgebouwd is, vanuit de eigen, gezins-, school-, en maatschappelijke ervaringen.

Veranderingen vallen niet tot nauwelijks op

Veranderingen vallen niet tot nauwelijks op doordat meestal er nog weinig tot geen ervaring met het leven is van vóór de NDE. Dit geldt zowel voor het kind als ook voor mensen in de omgeving1, want ieder kind ontwikkelt zich zo snel.
> Terwijl bij de NDE van ouderen, er een duidelijk verschil is in de ‘persoon, van ‘Voor-‘ en ‘Na’ de NDE. Dat is herkenbaar voor zowel de NDE-er zelf, als voor de omgeving. Ook dan is dat lastig uit te leggen..

Het kind, zal verbaal-en/of non-verbaal uiting geven aan die ervaringen

Het kind, zal verbaal-en/of non-verbaal uiting geven aan die ervaringen.
Door het zodoende niet of moeilijk verwoorden of aannemelijk te kunnen maken, is de kans klein dat de omgeving1 dat begrijpt. De vraag is ook of men er voor open staat. Of dat deze verandering (ook hierdoor) zelfs helemaal niet meegekregen wordt en daarmee ook hierdoor de ervaring eigenlijk wordt ontkend.
Het zijn uitingen die je mag leren, – zien, -horen, – op doorvragen en accepteren. Ook als ‘Niet Ervaarder’.
> Terwijl bij de ‘Ouderen-NDE’, deze verandering meestal wel gezien wordt door de omgeving. Vaak wel met: stellige- ontkennende-, (ver)oordelende- uitspraken. Dan al is het voor ouderen lastig weerlegbaar en verwarrend genoeg.

Ook kan het zijn dat de ervaring door niemand wordt opgevallen

Ook kan het zijn dat het niemand opvalt dat het kind zo’n buiten lichamelijke ervaring meemaakt. Dit komt doordat met niet alert is wat een aanleiding kan zijn voor een dergelijke ervaring. Alertheid bij veel voorkomende aanleidingen is belangrijk, vooral bij kinderen.
> De aanleidingen tot een NDE is nagenoeg gelijk zijn voor beide groepen. Zoals ernstige ziekte en/of een fatale situatie, bij medicatie, hoge stress of diepe ontspanning. Zelfs zonder aantoonbare aanleiding kan men in zo’n situatie belanden.

De gevolgen

De hierboven genoemde aanleidingen, maken de gevolgen en de uitwerking voor een kind anders en mogelijk ingrijpender.

Een kind kan na een NDE bijvoorbeeld een andere kijk op het leven hebben en anders zijn. Hierdoor kan het kind mogelijk minder aansluiting vinden met anderen. Dit kan anders of ingrijpender zijn dan bij volwassenen doordat de achtergrond ervan onopgemerkt blijft, zodat dit niet goed kan worden geplaatst vanuit het kind en de omgeving.
Indien los daarvan mogelijk sprake is van een spiritueel trauma, blijft ook dat langere tijd vaker mogelijk onvoldoende verwerkt.

Een verdere opsomming van alle positieve en negatieve uitwerkingen vind je op de pagina kinder NDE’s.

Het belang van (h)erkenning

Het (h)erkenning van de (negatieve) impact na een baby- en kinder-NDE is de eerste stap tot hulpverlening om medische, psychologische en sociale problemen in het verdere leven te kunnen ondervangen. Die eerste stap kan iedereen! (Als leerkracht, klasgenoot, arts, ouder, broer, zus, etc.).

Ook internationaal begint dit specifiek rondom kinderen langzaamaan meer onder de aandacht te komen2.

Voetnoten en literatuur

  1. Met ‘Omgeving’ en “iedereen”‘ wordt iedereen rond het kind en NDE-er bedoeld, dus: familieleden, ouders, broers en zussen, leerkrachten, klasgenootjes, artsen, verzorgers, enz ↩︎
  2. Marilyn A. Mendoza Ph.D., 2024, Understanding Children’s Near-Death Experiences: These experiences are a seldom-explored phenomenon. https://www.psychologytoday.com/us/blog/understanding-grief/202403/understanding-childrens-near-death-experiences ↩︎